Friday, June 4, 2010

Bayaran Guaman (Urusan Jual Beli Rumah/Hartanah)

"Berapa jumlah bayaran guaman yang perlu di bayar?". Lazimnya inilah soalan pertama yang akan diajukan oleh client kepada para peguam. Oleh itu, saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan bagaimana untuk mengira jumlah bayaran guaman bagi suatu urusan jual beli rumah/hartanah.

Jumlah bayaran guaman bukan lah satu jumlah yang bergantung kepada keputusan peguam. "Solicitors' Remuneration Order 2005" (SRO) merupakan undang-undang yg telah digubal khas dan menjelaskan dengan tegas bahawa peguam hendaklah mengenakan kepada pembeli jumlah bayaran guaman mengikut skala yang telah ditetapkan.

Skala yang terdapat dalam SRO adalah seperti berikut:-

1. Untuk RM150,000.00 - 1.0%
(tertakluk kepada bayaran minimum RM300.00)

2. Untuk RM850,000.00 yang seterusnya - 0.7%

3. Untuk RM2,000,000.00 yang seterusnya - 0.6%

4. Untuk RM2,000,000.00 yang seterusnya - 0.5%

5. Untuk RM2,500,000.00 yang seterusnya - 0.4%

6. Sekiranya jumlah Harga Belian lebih dari RM7,500,000.00,
fee yang dikenakan bergantung kepada budi bicara peguam,
tetapi tidak boleh melebihi kadar 0.4%.

Contoh kiraan 1:-

Harga belian rumah/hartanah = RM200,000.00

1. RM150,000.00*1% = RM1,500.00
2. RM50,000.00*0.7% = RM350.00

Jumlah bayaran guaman = RM1,850.00

Contoh kiraan 2:-

Harga belian rumah/hartanah = RM2,000,000.00

1. RM150,000.00*1% = RM1,500.00
2. RM850,000.00*0.7% = RM5,950.00
3. RM1,000,000.00*0.6% = RM6,000.00

Jumlah bayaran guaman = RM13,450.00

Namun begitu, bagi Rumah/Hartanah yang dibeli dari Pemaju di bawah Akta "Housing Development (Control & Licensing) Act 1966", skala bayaran guaman adalah sedikit berbeza iaitu seperti berikut:-

1. RM250
- Untuk Hartanah yang berharga RM45,000.00 dan ke bawah.

2. 75% daripada fee yang sepatutnya
- Untuk Hartanah berharga lebih dari RM45,000.00
tetapi tidak lebih dari RM100,000.00.

3. 70% daripada fee yang sepatutnya
- Untuk Hartanah yang bernilai lebih dari RM100,000.00
tetapi tidah lebih dari RM500,000.00.

4. 65% daripada fee yang sepatutnya
- Untuk Hartanah yang bernilai lebih dari RM500,000.00.

Contoh kiraan (ambil contoh kiraan 1):-

Harga belian rumah/hartanah terus dengan Pemaju = RM200,000.00
Bermakna, Item 3 di atas akan terpakai.

Jumlah bayaran guaman yang sepatutnya = RM1,850.00

70% dari RM1,850.00 = RM1295.00

Ini bermakna, kalau pembelian Hartanah dibuat terus dengan Pemaju, jumlah bayaran guaman adalah murah dan diskaun diberikan. Tapi ingat! diskaun bayaran guaman hanya boleh diberikan sekiranya pembelian dibuat direct dengan Pemaju.

Harap maklumat ini membantu para pembaca blog ini. Sekiranya ada sebarang pertanyaan, anda boleh ajukan dalam blog ini @ email saya di salmiahsalim@gmail.com.

P/S:- Peringatan di atas hanya untuk jumlah bayaran guaman sahaja dan belum termasuk perbelanjaan lain yang dikenali sebagai "Disbursement".

34 comments:

  1. Caj guaman yang di kenakan sama ke untuk semua peguam di Malaysia?TQ

    ReplyDelete
  2. Salam, untuk kes-kes seperti pindahmilik tanah, sewa/pajakan dan gadaian, bayaran guaman semua nya sudah ditetapkan. Anda boleh rujuk Solicitor's Remuneration Order sebagai panduan. apa yang saya paparkan di atas, adalah cara pengiraan bayaran guaman untuk urusan pindahmilik sahaja. InsyaAllah dalam masa terdekat, saya akan post kan pula cara pengiraan untuk sewa/pajakan dan juga gadaian.

    ReplyDelete
  3. Salam, tumpang tanya..pada stage mana caj guaman ini harus dibayar? sebelum atau selepas semua proses jual beli selesai?

    ReplyDelete
  4. Salam Afiza,

    Stage mana bayaran guaman perlu dijelaskan sebenarnya bergantung kepada lawyer. kebanyakan lawyer mahu bayaran guaman dijelaskan sepenuhnya semasa SNP/Loan documentation ditandatangani. Namun begitu ada jugak yang meletakkan syarat yang longgar dan membolehkan bayaran guaman dijelaskan mengikut stage yang diorg tetapkan.

    Untuk pengetahuan, lawyer ada hak untuk tidak meneruskan proses jual beli sekiranya bayaran guaman tidak dijelaskan sepenuhnya mengikut waktu yang mereka tetapkan setelah perlantikkan dibuat. sama lah seperti kita ke hospital dan mahu buat pembedahan. Pembedahan tidak akan diteruskan melainkan kos pembedahan sudah ada.

    Yang paling pasti, walaupun ada lawyer yg membolehkan bayaran dibuat mengikut stage tetapi semua jumlah perlu diselesaikan sebelum proses jual beli tamat.

    ReplyDelete
  5. Salam Puan, bagaimana pula bayaran utk duty stamp or MOT? TQ.

    ReplyDelete
  6. salam Puan, bagaimana pula dgn pembayaran stamp duty atau MOT? TQ.

    ReplyDelete
  7. Salam Azlan, pembayaran stamp duty penuh (ad-volerum) akan dikenakan ke atas MOT (14A). Yang ini pun sudah ditetapkan seperti yang terdapat dalam Stamp Act. InsyaAllah very soon saya akan post kan cara nak kira stamp duty on the MOT pulak k.

    ReplyDelete
  8. Salam Pn.,

    Sekiranya sy mahu membuat pinjaman kerajaan dalam membuat urusan pembelian tanah, sy dikehendaki mendapakan khidmat peguam bagi tujuan Pemegang Pertaruhan.
    1. Apakah tugas dan tanggungjawab Pemegang Pertaruhan ini?
    2. Berapakah fi kebiasaanya bagi kerja-kerja Pemegang Pertaruhan di atas?

    ReplyDelete
  9. Salam Encik Ismail,

    Tugas pemegang pertaruhan dalam pinjaman kerajaan adalah sama seperti lawyer yang menguruskan perjanjian di antara peminjam dan juga bank (sekiranya kita pinjam dgn bank).

    Maksudnya, Pemegang pertaruhan akan meyediakan semua dokumen2 dan juga perjanjian2 di antara BPP dan jugak peminjam. Tugas penting pemegang pertaruhan jugak adalah untuk memegang baki harga belian yang dikeluarkan oleh BPP sebelum diberikan kepada penjual. BPP takkan keluarkan duit pada individu dan hanya akan megeluarkan duit tersebut pada pemegang pertaruhan.

    Dari segi kos pulak bergantung kepada jumlah pinjaman yg diluluskan. Sila inform saya amount loan dan saya akan kirakan. Keistimewaan apabila meminjam dgn BPP adalah, byk berjimat dari segi kos. kerana, kos stamping tak der, kos pendaftaran ke pejabat tanah juga tak der. Sgt berjimat.

    ReplyDelete
  10. Salam Pn.,

    Terima kasih kerana menjawab soalan sy. Pn., Selain itu, mengikut pemahaman sy lawyer yang dilantik akan bertanggungjawab juga dalam menguruskan hal penukaran hakmilik tanah, urusan penjual & pembeli dan urusan gadaian kepada kerajaan. Lawyer tersebut juga bertanggungjawab untuk mendapatkan geran tanah berkenaan daripada pejabat tanah setelah pinjaman selesai dibayar. Adakah betul apa yang sy. nyatakan di atas?

    Jumlah pinjaman sy adalah sebanyak RM120,000. Tempoh pinjaman yang dibenarkan adalah selama 12 tahun. Pemilik tanah asal tidak mempunyai sebarang hutang dan status tanah berkenaan adalah status kediaman serta tanpa sebarang sekatan. Harga penjualan tanah tersebut ialah RM210,000. RM90,000 lagi akan sy pinjam melalui bank. Adakah sy boleh melakukan 2 pinjaman dalam satu pembelian? Dan diharap Pn. dapat mengira anggaran kos keseluruhan bagi kerja-kerja di atas. Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Salam en. Ismail,

    Kalau nak go details, dokumen pindahmilik di antara penjual dan pembeli akan diuruskan oleh peguam SNP dan dokumen gadaian akan disediakan oleh pemegang pertaruhan tersebut. kemudian, pemegang pertaruhan tersebut akan membawa dokumen pindahmilik dan gadaian ke pejabat tanah utk didaftarkan bersama-sama dengan geran. Dalam masa seminggu-sebulan, geran akan dikeluarkan oleh pejabat tanah dan di forward kan kepada BPP untuk BPP mengeluarkan baki harga belian.

    Berkenaan dengan pinjaman tu, utk jumlah 90000 tu boleh buat pinjaman dgn bank, tapi bukan pinjaman perumahan tapi personal loan (sebenarnya tak digalakkan). Kalau nak buat home loan dgn bank dalam masa yang sama buat home loan dgn BPP itu memang tak boleh.

    ReplyDelete
  12. Salam,

    Cara di atas adalah bagi urusan jual beli rumah yang pertama? Sebab saya mahu beli rumah baru yang pertama, tapi kenalah tahu bayaran lebih yang saya perlu kirakan.

    Kalau pemaju tu kata free lawyer dan stamp duty fee, adakah maksud dia bahawa saya tidak perlu bayar kira-kira di atas tu? Adakah bayaran yang lain saya perlu bayar?

    ReplyDelete
  13. Salam Puan Lawyer,
    Terima kasih dapat meluangkan masa membaca pertanyaan saya ini.Saya ada sedikit pertanyaan. Skrg saya dlm proses jual rumah.Pembeli dah proceed loan dan appoint lawyer.Saya dipanggil untuk sign borang2 berkenaan(saya belum sign sebab terdapat sedikit kemushkilan berkenaan bil yg dicajkan kepada saya).Bil tersebut berjumlah +/- RM2K dan saya diberitahu bayaran utk selesaikan baki pinjaman dgn Bank dan utk urusan mendapatkan baki duit saya selepas ditolak dgn 'full settlement' pinjaman bank.Sebelumnya saya ada bertanya pihak bank yg keluarkan pinjaman dan diberitahu sebagai Penjual-saya tidak perlu menyediakan Lawyer dan mengeluarkan sebarang bayaran guaman-adakah ini benar?Terima kasih banyak2.Untuk pengetahuan,saya juga tiada sebarang perbincangan dgn pembeli utk perkongsian ratio 50:50 ke atas caj guaman.

    ReplyDelete
  14. Salam en. Imran,

    Dlm urusan dokumentasi jual beli rumah, owner ada pilihan sama ada nak melantik lwyer or x. Kalau x nak lantik, maknanyer hanya satu lawyer digunakan dan lawyer tu act for PR sahaja dan adlh x beretika utk lawyer mengambil byrn dari kedua2 pihak VD dan jugak PR. Knp x beretika? Sekiranya sesuatu conflict berlaku, lawyer tu nak berpihak pada siapa? VD or PR? Meaning, ada conflict of interest. Sekiranya satu lawyer sahaja digunakan, lawyer tu cuma blh charge utk proses melepaskan gadaian. Yg mana charge nyer hanya lah RM300 tidak termasuk byrn stamping dan pendaftaran. Mungkin encik blh dptkan bill yg terperinci dan bertanya kpd lawyer tersebut, charge yg dikenakan tu sebenarnya utk proses apa?

    ReplyDelete
  15. salam puan..

    berapa lama proses sesuatu jual beli rumah di buat???

    ReplyDelete
  16. Salam smua...
    Saya baru je jual rumah... Saya tak guna lawyer. Cuma saya dikenakan oleh Lawyer pembeli. Alasan Lawyer pembeli, saya di charge untuk penyediaan SnP dll. Dibawah saya senaraikan . Saya tak pasti adalah ini sepatutnya yang Lawyer Charge pada Penjual yang tidak menggunakan Lawyer sendiri.

    A. LEGAL FEE:
    1. Discharge of charge - RM300.00
    2. CKHT 1A - RM300.00
    3. ADD 6% Goverment Service Tax - RM636.00

    B. DISBURSEMENTS :
    1. Stamping on Charge - RM10
    2. Reg. on Discharge - RM70.00
    3. Land Search - RM 30.00
    4. Affirmation fees on SD - RM20.00
    5. Bankruptcy search - RM30.00
    6. Printing/Photocopy/Postage/Telepon/ Faxing
    charges - RM120.00
    7. Travelling - RM180.00
    8. Miscellaneous - RM50.00

    So... Grand Total adalah RM1,146.00

    Minta advice dari yang pakar adalah Bayaran yang di charge kepada saya ini adalah Betul dan Benar.

    Sekian.

    ReplyDelete
  17. As salam autocad...,

    Bayaran yg lawyer tu kenekan bukan byrn utk SPA, tapi bayaran atas perkhidmatan mereka utk proses melepaskan gadaian dan jugak memfailkan borang cukai keuntungan di LHDN. Bayaran tersebut x blh dikenakan kpd pembeli kerana melepaskan gadaian adalah proses di antara penjual dan bank penjual. Lawyer ada hak utk mengenakan bayaran tersebut.

    Kalau saya pun, saya akan kenekan jugak. Tapi jumlahnya kurang sedikit.

    ReplyDelete
  18. As-salam,

    Sekiranya saya ingin mengunakan khidmat Puan untuk urusan pembelian rumah saya, bagaimanakah harus saya hubungi Puan? Ini adalah urusan pertama saya dan membeli rumah dari pemilik asal. Pemilik pula mahukan saya mengurusakan kesemua urusan termasuk mencari peguam. Harap Puan dapat membantu?

    ReplyDelete
  19. As salam en. Saiful, kalau rasa yakin nak guna khidmat saya, saya sangat berbesar hati. ini email address saya salmiahsalim@gmail.com.

    ReplyDelete
  20. Salam puan,

    saya nak tny, kalau saya nak jual rumah yang br 30 bulan saya bayar, bole ke?saya buat loan dengan kerajaan.

    ReplyDelete
  21. SALAM PUAN, SY MASIH CONFUSE.
    BOLEH TAK TERANGKAN JENIS2 BAYARAN YG DIKENAKAN KPD PEMBELI RUMAH SPT GUAMAN, DUTI STAMP DLL AGAR SY NAMPAK GAMBARANNYA, TERMASUK CTH KIRAANNYA. TQ

    ReplyDelete
  22. betul ke ambil pinjaman dengan BPP;
    -kos stamping tak der, kos pendaftaran ke pejabat tanah juga tak der.

    mana nak dapat maklumat yang mengatakan tidak kena?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendaftaran dan stamping untuk dokumen bpp memang free. blh call lhdn dan pejabat tanah.

      Delete
  23. As salam...puan bole bagi email x?sebab email address yg puan bg kat atas bole guna....

    ReplyDelete
  24. Salam Pn Sal..

    Saya ingin mengeluarkan duit dr kwsp untuk membeli rumah kepunyaan ibubapa. Namun pihak kwsp memerlukan surat perjanjian jualbeli dr pihak lawyer. Surat pindahmilik rumah/tanah telah saya uruskan dgn pejabat tanah. Saya kurang arif tentang keperluan untuk S & P ni, lagipun nilai rumah/tanah yang ingin dibeli cuma 45k. Pertanyaan saya...

    1-Berapakah kos guaman yang dikenakan untuk nilai hartanah tersebut.
    2-Jangkamasa untuk penyediaan surat perjanjian.
    3-Bolehkah bayaran guaman dibayar selepas pengeluaran duit kwsp. :)

    Salam pn Sal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam, bagi saya email address utk keterangan lanjut. TQ

      Delete
  25. hello Pn. Sai saya skrg nak beli rumah pertama saya yang berharga rm400000. skrg saya nak tahu berapakah lawyer fees(stamp fees,legal fees and etc) yang saya kena bayar kepada lawyer. saya dah confused dgn pengiraan. boleh tax Pn sai tunjukkan saya cara pengiraan? dan satu lagi saya dengar kalau beli rumah pertama stamp fees less 50% betul ke? saya tak pasti dengan prkara itu. terima kasih

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum.puan.sy nk tnya.slps urusan jual bli tnh d pej.tanah,kita perlu byr peguam utk utuskan s&p dan sbgainya kah? Dan kmdian,ada lg byran utk dptkan geran?utk mkluman,sy pminjam dgn govt.bila total2,sy perlu byr sbyk 3 ribu lbh utk guaman shj.btulkah,bl buat govt loan,perlu byr jgk guaman?kawan sy,tkde plak kne mcm sy.sy tk fhm.sbb ni 1st time bli rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.

      Dlm urusan jual beli, step pertama yg pertama yg perlu dibuat adalah buat perjanjian jual beli. Then baru lah proses lain akan dibuat sehingga tukar nama di land ofc.

      Persoalan tentang bila byrn perlu dibuat? Itu bergantung kepada peguam yg menguruskan. Ada peguam yg minta sekaligus masa perjanjian disign dan ada juga yg allow byrn berperingkat. Satu benda yg tuan/puan perlu tahu, lawyer ada hak utk tidak meneruskan step selanjutnya sekiranya byrn x dibuat.

      Ada client yg minta lawyer dahulukan duit lawyer utk byrn duti setem kepada LHDN. Itu salah.

      Dlm urusan jual beli yg melibatkan pinjaman dgn pihak bank atau bpp, ada 3 transaksi akan berjalan dlm masa yg sama. Transaksi antara penjual dan pembeli & transaksi antara peminjam dan bank. Maka ada 2 bil yg terlibat. YES lawyer berhak mengenakan byrn utk kedua2 urusan tersebut. Tiada beza antara situasi di mana peminjam pinjam dari bank dimana byrn guaman juga perlu dibayar kepada lawyer bank cuma kdg2 bank membenarkan byrn guaman dimasukkan sekali dlm loan. Tapi bpp x ada sistem FMC dan oleh sbb itu peminjam perlh menggunakan cash sendiri utk membyr peguam.

      Delete
  28. PERHATIAN KEPADA SEMUA PEMBACA BLOG YG DIKASIHI. SEBARANG PERTANYAAN BLH JUGA DIAJUKAN TERUS MELALUI EMAIL SAYA salmiahsalim@gmail.com.

    SEKIRANYA TUAN/PUAN MENINGGALKAN KOMEN DI BLOG INI, ELOK KIRANYA MENINGGALKAN EMAIL TUAN/PUAN UTK SAYA.

    SAYA AKAN CUBA SEDAYA UPAYA UTK MENJAWAB PERTANYAAN TUAN/PUAN. MAAF JUGA SEKIRANYA PERTANYAAN TUAN/PUAN X BERJAWAB.

    ReplyDelete
  29. SAYA NAK TAHU, SAYA TELAH BELI SEBUAH RUMAH HARGA 150,000.00 ADA BAYAR DEPOSIT 10% BERAPAKAH SAYA PERLU BAYAR LAW FEE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila email saya di salmiahsalim@gmail.com utk keterangan lanjut. TQ

      Delete

You may also like...

Followers